13 października 2012


Zajezdnia Dąbrowskiego - zmierzch.




"Zajezdnia Dąbrowskiego" - zajezdnia tramwajowa nr 2

1928 - 2012



Zajezdnia Dąbrowskiego, MZ-50, Kodak TRI-X 400.


28 stycznia 2011 roku godzina 13:56 - to czas, w którym ostatni liniowy tramwaj opuszcza Zajezdnię Dąbrowskiego.
Miejsce, które powstało w dwudziestoleciu międzywojennym na potrzeby w rozwijającej się Łodzi.
Przez lata, gdy jeździło się ulicami Kilińskiego lub Dąbrowskiego widać było rzędy zaparkowanych tramwai,
bazę z której rozjeżdżały się po Łodzi by pomagać przemieszczać się jej mieszkańcom.
Zwyczajny-niezwyczajny widok tej okolicy, wydawało się, iż już tak pozostanie.

Szerszą historię można znaleźć tu, poniżej krótka seria zdjęć z miejsca, którego już nie ma.



Zajezdnia Dąbrowskiego, Pentax K200D

Tego dnia żadna z brygad, które wyruszyły na linie miejskie już tu nie powróciły.
Po 80-ciu latach funkcjonowania miejsce opustoszało, nastała cisza... Jak się później okazało była to swojego rodzaju cisza przed "burzą".



Zajezdnia Dąbrowskiego, MZ-50, Kodak TRI-X 400.


Stara tablica ostrzegająca przed porażeniem prądem z trakcji elektrycznej. Ciekawostką jest fakt,
że w historii łódzkich tramwai nie było nigdy trakcji konnej.




Zajezdnia Dąbrowskiego, Pentax K200D


Jak widać stara zajezdnia była schronieniem dla części zabytkowego taboru, ale także
dla zaprzyjaźnionych "braci mniejszych".



Zajezdnia Dąbrowskiego, MZ-50, Kodak TRI-X 400


Ostatni liniowy tramwaj już wyjechał, nie oznacza to jednak, że hala jest pusta.
Pozostało kilka "awarii",  tabor zabytkowy oraz wagony techniczne.
Od lewej "bulwa", czyli zmodernizowany 805Na (w pierwotnej wersji widoczny na drugim planie)
na końcu dawny pojazd techniczny przerobiony z "ogórka"



Zajezdnia Dąbrowskiego, Pentax K200D


Warto zwrócić uwagę na to, iż pierwotnie była to jedna wielka hala, poprzez dobudowanie ścian działowych
podzielona została w 1977r. na dwie, a w latach 80-tych na trzy części.



Zajezdnia Dąbrowskiego, MZ-50, Kodak TRI-X 400.


Próby przerobienia Ikarusa na trolejbus? Zaczyna się porządkowanie obiektu przed przekazaniem go nowemu właścicielowi.



Zajezdnia Dąbrowskiego, Pentax K200D


Na torach postojowych wewnątrz hali maksymalnie mieściły się 154 wagony,
po rozbudowie zajezdni wraz z torami zewnętrznymi ich liczba sięgała 306.



Zajezdnia Dąbrowskiego, Pentax K200D



Układ torowy z końcowego okresu różni się od tego, jaki istniał tu na początku, w momencie
uruchomienia tramwaje wjeżdżały i wyjeżdżały na ten teren z ulicy Kilińskiego. Po drugiej wojnie
światowej wraz z ciągłym powiększaniem się stanu taborowego przystąpiono do przebudowy,
w latach 1964-67 przenosząc go na południe od ulicy Dąbrowskiego (wówczas Dąbrowską) od
tego też momentu zajezdnia przybrała przydomek "Dąbrowskiego". Budynek ten, jak słusznie
zauważył Bolek, od frontu nieodmiennie przywodził na myśl schron na U-Booty pojawiały się
także skojarzenia z Bramą Brandenburską.
W szczytowym okresie (lata 70-te) stacjonowało tu
nawet do 40% taboru poruszającego się po mieście.


 

W kontynuacji kilka kolejnych zdjęć





Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza